احتمالاً در گرم‌ترین ماه تاریخ زمین هستیم!


گاوین اشمیتهواشناس ارشد ناسا گفت: جولای-آگوست 1402 (ژوئیه 2023) احتمالاً گرم ترین ماه در تاریخ زمین برای صدها یا شاید هزاران سال است.

بر اساس اندازه گیری های انجام شده توسط اتحادیه اروپا و دانشگاه های مختلف فعال در زمینه آب و هوا و آب و هوا پیش بینی شده است. جولای 2023 که مطابق با جولای 1402 یعنی رکورد میانگین دمای روزانه در این سیاره شکسته می شود و جولای گرم ترین ماه در کل تاریخ سیاره می شود. داده های پایه و داده های جمع آوری شده توسط ماهواره ها نیز این موضوع را تایید می کند.

اشمیت در نشستی با ناسا به خبرنگاران گفت: اگرچه میزان گرمایش در این دوره کمی با رکوردهای قبلی متفاوت است، اما نمی توان روند گرم شدن کره زمین را مورد مناقشه قرار داد و گفت: شاید در گزارش هایی که در ماه های آینده از مراجع مختلف منتشر می شود و با کمک اطلاعات بیشتری که در این زمینه جمع آوری می شود، بتوانیم نرخ گرمایش زمین را تخمین بزنیم.

وی افزود: در سراسر جهان شاهد تغییرات بی سابقه ای هستیم، موج گرمایی که در آمریکا، چین و اروپا شاهد آن هستیم به ترتیب در هر زمینه ای در سراسر جهان رکوردها را می شکند و رکوردهای جدیدی را ثبت می کند، ضمن اینکه این تاثیرات را نمی توان تنها به الگوهای آب و هوایی که در این فصول وجود دارد نسبت داد.

آنچه باعث این رکوردشکنی ها شد الگوی منظم آب و هوایی نیست، بلکه تغییر کلی دمای کره زمین است که در مناطق مختلف جهان با آب و هوای متفاوت مشاهده می شود. متاسفانه چند ماهی است که دمای سطح دریاها حتی در خارج از مناطق استوایی نیز رو به افزایش است و میزان این افزایش به حدی است که رکوردشکنی را در پی داشته است.

ناسا

دانشمندان پیش بینی می کنند که این روند ادامه داشته باشد و با افزایش میزان گازهای گلخانه ای در جو، شاهد رکوردشکنی های دیگری و افزایش دما باشیم. آنچه اکنون در حال رخ دادن است این احتمال را می دهد که سال 2023 گرم ترین سال در تاریخ زمین باشد. پیش بینی می شود امکان پذیر باشد 80 درصد سال 2023 گرم ترین سال در تاریخ زمین در صدها یا هزاران سال خواهد بود.

افزایش دما باعث ذوب شدن یخ های قطبی، تهدید اکوسیستم ها، آتش سوزی جنگل ها و نابودی بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری در خشکی و دریا می شود. بسیاری از این گونه ها در حال حاضر به دلیل گرمایش زمین با انقراض روبرو هستند و این بسیار تاسف بار است.