پیش‌بینی قیمت دلار فردا پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۲


پیش بینی قیمت به دلار

اقتصاد 24- با آغاز ماه محرم قیمت دلار برای دومین بار در این هفته به کانال 48 هزار تومان بازگشت. این اسکناس امروز با قیمت 48 هزار و 700 تومان به فعالیت خود پایان داد.

علاوه بر سیگنال‌های سیاسی هفته گذشته در خصوص سفر وزیر امور خارجه عمان و دیدار با همتای ایرانی وی، اخبار جدید رویترز نیز بر بازار تاثیر گذاشت. به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه آمریکا به عراق اجازه داد تا پول برق ایران را در یک مهلت 120 روزه به یک حساب بانکی در خارج از عراق منتقل کند. با توجه به تحریم ها، بعید است که این بدهی به دلار پرداخت شود و ایران احتمالاً به جای تقاضای برق خود مجبور به واردات کالا خواهد بود. اما این خبر تا حدودی در معاملات امروز فارکس تاثیر داشت.

آیا منابع ارزی کشور توانایی مهار افزایش قیمت دلار را دارد؟

فردین آقابزوری کارشناس اقتصادی در این خصوص نوسانات قیمت دلار را حرکتی طبیعی دانست و به تجارت نیوز گفت: تمایل دلار برای افزایش در بازار ارز تقریبا منطقی و منطبق بر واقعیت های اقتصادی است. این ظرفیت عرضه است که عامل اصلی تعیین کننده قیمت دلار در بازار است.

وی با بیان اینکه یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر بازار ارز به ویژه دلار مسائل سیاسی، ارتباطی و غیراقتصادی است، تصریح کرد: متغیرهای اصلی تعیین کننده نرخ ارز هستند و جنبه های سیاسی تاثیر کمتری بر قیمت دلار دارند.

آقا بزرگی ادامه داد: در نهایت ظرفیت عرضه عامل اصلی تعیین کننده قیمت دلار در بازار است که متاسفانه بانک مرکزی و دولت چنین ذخیره ای ندارند. بنابراین روند صعودی قیمت دلار قابل پیش بینی است.

وی با اشاره به اینکه در نهایت قیمت دلار به کانال های بالاتر راه پیدا می کند و مسیر اصلی خود را طی می کند، خاطرنشان کرد: کالاهای وارداتی اعم از الکترونیک، لوازم خانگی و خودرو و حتی سایر کالاهای غیرضروری که با دلار وارد کشور می شود. . بالای 65 هزار تومان معامله می شود; بنابراین نرخ عملیاتی در اقتصاد 65 هزار تومان است.


بیشتر بخوانید: دلار گران شد/ قیمت یورو و درهم در صرافی


عقب نشینی دلار با تلاش بازارساز

کارشناسان اقتصادی معتقدند تلاش بازارساز برای کاهش قیمت دلار جواب داد و موفق شد به تدریج قیمت دلار را کاهش دهد. اما آنها معتقدند که این ثبات قیمت در یک محدوده مشخص تا اواسط تابستان ثابت است. از سوی دیگر فعالان بازار ارز پیش بینی می کنند کاهش تقاضا در 10 روز آینده و در دهه اول محرم باعث کاهش قیمت دلار شود.

تحلیلگران اقتصادی می گویند که خط مقاومتی دلار هر روز در حال کاهش است و این نشان دهنده عدم تمایل بازار به افزایش است. به گفته آنها محدوده 48 هزار و 500 تومان آستانه حمایتی فعلی قیمت دلار است و سقف حمایتی بعدی 48 هزار و 300 تومان خواهد بود.

امروز قیمت دلار در بازارهای اطراف نیز کاهش قیمت دلار در تهران را به دنبال داشت. درهم امارات به 13380 تومان رسید و تقریبا 100 تومان کاهش یافت. دلار سلیمانیه نیز با قیمت 47 هزار و 650 تومان معامله شد و 150 تومان کاهش یافت. دلار هرات نیز 100 تومان ارزان شد و 48 هزار و 250 تومان معامله شد و 250 تومان کاهش یافت.

منبع: اخبار تجارت