به چالش‌کشیدن مغز در سنین بالا، احتمالاً ریسک ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد


بر اساس تحقیقات جدید، شرکت در فعالیت‌هایی مانند شطرنج، نوشتن یا شرکت در کلاس‌ها در دوران پیری ممکن است به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل کمک کند. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیش از 55 میلیون نفر در جهان از این بیماری رنج می برند که بیشتر آنها افراد مسن هستند.

محققان شواهدی یافته اند که نشان می دهد به چالش کشیدن مغز همراه با فعالیت بدنی، رژیم غذایی سالم و اجتناب از سیگار می تواند گزینه موثری برای کاهش خطر زوال عقل باشد.

شرکت کنندگان در این مطالعه بیش از 70 سال سن داشتند و بین سال های 2010 تا 2014 انتخاب شدند. آنها هیچ اختلال شناختی یا بیماری قلبی عروقی خاصی نداشتند و در طی این سال ها از طریق بازدیدهای مطالعاتی منظم از نظر زوال عقل ارزیابی شدند.

محققان داده‌های 10318 شرکت‌کننده را با در نظر گرفتن عواملی مانند سن، جنسیت، وضعیت سیگار کشیدن، تحصیلات، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و اینکه آیا آنها بیماری‌های دیگری مانند دیابت داشتند، تجزیه و تحلیل کردند.

زوال عقل

سبک زندگی سالم عاملی برای کاهش بروز زوال عقل است

نتایج نشان می‌دهد که فعالیت‌هایی مانند نوشتن، شرکت در کلاس‌های آموزشی، استفاده از رایانه و انجام کارهای خلاقانه مانند نقاشی یا نجاری شرکت‌کنندگان را در خطر کمتری برای زوال عقل قرار می‌دهد. تجزیه و تحلیل بیشتر نشان می دهد که این اثر در مردان بیشتر قابل مشاهده است.

جیمز رو، استاد علوم اعصاب شناختی در دانشگاه کمبریج، که بخشی از تیم تحقیقاتی نبود، معتقد است این مطالعه به هدایت تصمیمات شخصی و سیاست های عمومی برای کاهش بار آینده زوال عقل کمک می کند. به گفته وی، این پژوهش افزوده ارزشمندی است که نشان می دهد سبک زندگی سالم در کنار فعالیت های خلاقانه و ادبی، خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد. او اعتراف می کند که ما هنوز نمی دانیم علت و معلول چیست. با این حال، می‌توان نتیجه گرفت که فعالیت‌های سالم می‌تواند نشان‌دهنده مزایای سلامتی، آموزشی و اجتماعی-اقتصادی باشد که همگی مسئول کاهش بروز زوال عقل هستند.