پیش بینی قیمت دلار پس از تعطیلات تاسوعا و عاشورا/ دلاربازان خانه نشین شدند


پیش بینی قیمت دلار در 10 روز آینده

اقتصاد 24- میناسادات حسینی: قیمت دلار در صرافی میدان فردوسی روز دوشنبه 11 مرداد 50 تومان افزایش را به ثبت رساند در حالی که قیمت دلار در بازار شبانه در زمان نوشتن این خبر 48 هزار و 450 تومان بود.

24 مشاهدات اقتصادی از بازار حکایت از کمبود تقاضا دارد و از این رو یکی از عواملی که باعث رکود بازار دلار و ارز شده کاهش چشمگیر تقاضا است.

نوسانات دلار قابل توجه نیست

در حالی که بازار دلار و ارز در آستانه تعطیلی تاسوعا و عاشورا قرار دارد، برخلاف سال های گذشته افزایش تقاضا در بازار مشاهده نمی شود و همین موضوع باعث شده تا قیمت دلار بدون تغییر بماند یا نوسانات محدود شود.

اما قیمت دلار در 10 روز آینده به کدام سمت خواهد رفت و آیا در نیمه دوم شاهد تکانه های قیمتی مانند سال گذشته خواهیم بود؟

بازارسازان بازار دلار را در دست می گیرند

احسان سلطانی، کارشناس اقتصادی در این خصوص به اقتصاد 24 می گوید: اگر قیمت دلار در سال 1396 یا 1392 را مبنا قرار دهیم، زمانی که قیمت دلار سه برابر شد و سپس به تعادل رسید، طبق محاسبات، قیمت واقعی دلار باید حدود 30 هزار تومان باشد.

احسان سلطانی

وی با بیان اینکه قیمت فعلی دلار در کانال 48 هزار تومان در نتیجه دخالت دولت و خوسلتی برای کسب درآمد است، ادامه داد: مهمترین عاملی که قیمت دلار را در کشور ما تعیین می کند، تصمیم دولت و دولت است. موضوع دلار مشکل ساده ای نیست چرا که 4 دلال در بازار میدان فردوسی آن را قیمت گذاری می کنند.

آیا دلال ها قیمت دلار را تعیین می کنند یا بازارساز؟

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این عوامل در قیمت دلار بی تاثیر نیست، گفت: عامل اصلی قیمت دلار این است که با سطوح بالای سیاسی ایران تعیین می شود. نمی توانیم بگوییم 4 دلال در بازار بنشینند و قیمت دلار را تعیین کنند، زیرا تامین کننده اصلی دلار دولت و تعدادی از شرکت های حاکمیتی یا به اصطلاح اختصاصی هستند.

سلطانی افزود: رویترز صادرات نفت ایران را 2 میلیون بشکه در روز اعلام کرد که بیش از یک میلیون بشکه آن به چین صادر می شود. بنابراین درآمدهای ارزی ما افزایش یافته است. بنابراین اتفاق خاصی در بازار دلار نمی افتد.

احتمال افزایش قیمت دلار وجود ندارد

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه قیمت دلار را بالا بردند و به عبارتی یک سال گرفتند به اقتصاد 24 گفت: یعنی وقتی دلار را بالا می برند یکی دو سال یک نفس می کشند و دوباره آن را بالا می برند.


بیشتر بخوانید: رشد شدید قیمت دلار در راه است؟ / پیش بینی قیمت دلار در آستانه ماه محرم


سلطانی افزود: امسال به دلیل مسائل مختلف بعید است در بازار دلار تکانه های قیمتی داشته باشیم; می توانیم نوسانات کوچک یا در نهایت افزایش یا کاهش 5 هزار تومانی داشته باشیم که این به معنای شوک قیمتی نیست.

دلار ذخیره شده در خانه های مردم

این کارشناس اقتصادی گفت: بیشتر دلارهایی که مردم پارسال خریدند در حال حاضر در انبار است و هرکس پولی داشت دلار و سکه خرید. بنابراین تقاضای سفته بازی و مصرف کننده برای دلار به شدت کاهش یافته و همین عامل باعث رکود در بازار شده است.

سلطانی با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است، ادامه داد: اگر خریدی صورت می گیرد به دلیل عوامل دولتی و خصوصی است.

شوک به قیمت دلار در سال جاری بعید است

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: با شوکی که سال گذشته به قیمت دلار دادند، شک دارم دوباره شوک دیگری بدهند.

سلطانی ادامه داد: این در حالی است که در سال های 1397، 1398 و 1401 شاهد ضربه به قیمت دلار بودیم که مهم این است که فواصل زمانی این تکانه ها کاهش یافته است.