عمق بحران صندوق‌های بازنشستگی ایران چند درصد است؟


بحران صندوق بازنشستگی ایران چقدر عمیق است؟

کلاس اقتصادی 24- با همکاری دفتر دانشجویان دولتی و دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش های شورای اسلامی انجام نظرسنجی در مورد نگرش شهروندان به وضعیت صندوق بازنشستگی کشور. و برخی از یافته ها در این گزارش مورد بحث قرار گرفته است.

داده های گزارش فوق از 17 تا 27 دی ماه 1401 گردآوری شده است. کل جمعیت 18 سال به بالا در سراسر کشور بخشی از جامعه آماری نظرسنجی است. در این نظرسنجی تعداد 1200 پرسشنامه تلفنی و به روش نمونه گیری تصادفی ساده توسط جامعه جمع آوری شد.

در مقدمه این گزارش آمده است که در سال های اخیر، مشکلات و چالش های صندوق های بازنشستگی داخلی به یکی از چالش های جدی نظام حاکمیتی تبدیل شده است. همانطور که بسیاری از کارشناسان و مسئولان نسبت به تاثیر این بحران هشدار داده اند. ادامه وضعیت فعلی ممکن است باعث آسیب جدی برخی از صندوق ها شود. بنابراین به نظر می رسد تدوین و اجرای اصلاحات اساسی در نظام بازنشستگی کشور امری اجتناب ناپذیر است.


بیشتر بخوانید: 30 درصد مردم ایران در دام فقر گرفتار هستند


برای این منظور متخصصان این حوزه طرح ها و ایده های مختلفی را ارائه می دهند. واضح است که اجرای طرح ها و ایده ها بدون افکار عمومی و پیامدهای پیش بینی نشده می تواند چالش های جدی سیاسی، اجتماعی و امنیتی را به دنبال داشته باشد. این پروژه برای درک نگرش عمومی نسبت به صندوق بازنشستگی و ابعاد مختلف اصلاحی آن انجام شد. دقیق و واقعی توسط دفتر نظریات ملت با همکاری دفتر دانشجویان بخش دولتی و دفتر مطالعات اجتماعی. مرکز پژوهش های شورای اسلامی

ضرورت بیمه بازنشستگی

به گفته مردم، 85.5 درصد نیاز به بیمه بازنشستگی را خیلی زیاد یا خیلی زیاد و 6.6 درصد نیاز به بیمه بازنشستگی را حداقل یا بسیار کم اعلام کردند.

سن بازنشستگی مناسب برای مردان و زنان

میانگین سن مناسب برای بازنشستگی مردان 55 سال و سن مناسب برای زنان 48 سال است.

منبع درآمد در دوران سالمندی

62.2 درصد «حقوق بازنشستگی» را منبع درآمد در دوران سالمندی، 16.7 درصد «درآمد حاصل از سرمایه گذاری در املاک و بازار» و 24.4 درصد نیز هیچ منبع درآمدی را برای سالمندی در نظر نمی گیرند.

وضعیت مالی صندوق بازنشستگی

به گفته 31.8 درصد افراد وضعیت مالی صندوق بازنشستگی خوب یا خیلی خوب است. در حالی که 22.3 درصد وضعیت را وخیم و 25.6 درصد بحران می دانند، 23.7 درصد علت وضعیت وخیم و بحران را مدیریت ناکارآمد صندوق، 22 درصد فساد مالی، 20.4 درصد بی ثباتی اقتصادی در کشور، 19 درصد به دلیل عملکرد نامناسب دولت و 4.4 درصد افزایش تعداد بازنشستگان عنوان کرده اند.

تمایل بازنشستگان به ادامه کار در صورت نداشتن محدودیت سنی

بیش از نیمی از بازنشستگان (53.2٪) اذعان داشتند که اگر در دوران بازنشستگی محدودیت سنی وجود نداشته باشد، آنها مایل به ادامه کار هستند، اما 40.3 درصد تمایلی به ادامه کار ندارند.

آگاهی از وضعیت مالی در صورت تعویق بازنشستگی

42.7 درصد از بازنشستگان معتقدند که اگر دیرتر بازنشسته شوند وضعیت مالی خانواده بهبود می یابد، در حالی که 14.9 درصد معتقدند وضعیت آنها در این شرایط بدتر می شود؛ 38.3 درصد نیز گفته اند که وضعیت مالی آنها تفاوتی ندارد.

مهمترین دلیل استخدام مجدد پس از بازنشستگی

مهم ترین دلیل بازگشت به کار برای بازنشستگانی که پس از بازنشستگی به شغل دیگری می روند می باشد “مستمری ناکافی”

مهمترین موضوع صندوق بازنشستگی

بیش از نیمی از بازنشستگان (55.6 درصد) صندوق بازنشستگی را مهمترین موضوع می دانند. علاوه بر مشکلات مالی مشکل خدمات پزشکی است

معیارهای محاسبه مستمری

به طور متوسط ​​بازنشستگان معتقدند که میانگین حقوق 4 سال و 4 ماه گذشته باید مبنای محاسبه بازنشستگی مستمر باشد.

امکان پرداخت بیمه در آینده

نیمی از کسانی که در زمینه بیمه بی تجربه هستند (50.3 درصد) فکر نمی کنند در چند سال آینده آنها را برای بازنشستگی بیمه کنند و 24.3 درصد آن را کم و 17.7 درصد فکر می کنند که احتمال دارد در آینده خود را بیمه کنند.

تمایل به پرداخت بیمه در صورت اختیاری

87.3 درصد از کسانی که تجربه کار با بیمه را دارند معتقدند که در صورت انتخاب بیمه بازنشستگی، دوباره آن را می خرند، در حالی که 12.9 درصد اذعان دارند که در صورت انتخاب آن را روشن می کنند. اما بیمه نیست

منبع: تکارت نیوز