شورای رقابت: قیمت خودروهای مونتاژی تغییر نمی‌کند


قیمت خودروهای مونتاژی تغییر نمی کند

اقتصاد 24-شورای رقابت در مصوبه 5 ماده ای خود توضیحاتی در خصوص قیمت جدید خودروهای مونتاژی ارائه کرد.

شورای رقابت امروز در آخرین مصوبه خود اعلام کرد:

1- قبل از ورود شورای رقابت و به رسمیت شناختن انحصار در بازار خودرو، قیمت گذاری محصولات تولیدی خودروسازان مونتاژی بر اساس تصمیمات هیات مدیره شرکت خودروسازی و با توجه به انحصار ایجاد شده بود. در ماشین. بازاری که اساساً از قوانین و مقررات تنظیم کننده بازار تبعیت می کرد، یعنی به مشتریان قیمت هایی بسیار بالاتر از مصوبات فعلی شورا (به صورت فروش مستقیم یا از طریق عرضه در بورس کالا) ارائه می شد.

2- حفظ، تداوم و تحقق تولید که یکی از ارکان اصلی شعار سال از سوی مقام معظم رهبری است، مستلزم ایجاد انگیزه برای تداوم تولید از برنامه های ارائه شده و رفع مشکلات با توجه به هدف مذکور است. و عدم سودآوری یا تحمیل زیان، قطعاً این بخش تولید را که عمدتاً توسط بخش خصوصی انجام می‌شود به خطر انداخته و فلج می‌کند.

3- اصلاح قیمت ها نه بر اساس نظر خودروسازان، بلکه صرفاً بر اساس بررسی اسناد و مدارک و اطلاعات حسابداری و صورت های مالی مورد تایید حسابرسان قانونی که توسط سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده به عنوان رسمی، تخصصی بررسی و نهایی شده است. و مرجع نظارتی برای محاسبه قیمت. در حال حاضر برخی از شرکت های تولیدی تقاضای قیمت های بالاتر از قیمت های اعلامی شورای رقابت را دارند، اما تنها درخواست های مبتنی بر مدارک تایید شده توسط سازمان های مذکور ملاک عمل است.

4- قیمت های مصوب شورای رقابت در جلسه 584 نسبت به قیمت های مصرفی شرکت های خودروساز کاهش یافت که در بازار خودرو کاملا محسوس است و انتظار می رود با ادامه تولید و افزایش عرضه و تحقق. بر برنامه واردات مورد تقاضای مجلس و دولت، در چارچوب بخشنامه 543 مصوب شورا، بر تداوم ثبات در بازار فعلی تاکید شده و در حال رصد است.

5- شورای رقابت از هرگونه بررسی کارشناسی و فنی در زمینه مبانی و دلایل افزایش قیمت محصولات تولیدی مذکور و هر اقدامی که موجب رقابت پذیری بیشتر در بازار خودرو و رفاه حال مصرف کنندگان شود استقبال می کند و همواره از این موضوع حمایت می کند. سیاست ها و برنامه های رئیس جمهور و دولت.

بر اساس این گزارش، این مسائل در حالی مطرح شد که شورای رقابت ۲۶ تیرماه قیمت جدید خودروهای مونتاژی را اعلام کرد. رئیس جمهور دوشنبه شب خواستار بررسی و اصلاح روند افزایش قیمت خودروهای مونتاژی شد.

منبع: ایسنا