بررسی کد‌های مظنون مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها


بررسی کدهای مشکوک مجوز افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها

اقتصاد 24– امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص شناسایی کدهای مشکوک به استفاده از اطلاعات محرمانه در رابطه با تصویب افزایش نرخ عرضه پتروشیمی ها و سوخت صنعتی، اعلام کرد: بر اساس بند 31 ماده یک قانون بازار اوراق بهادار، اطلاعات محرمانه ای که مستقیماً به معاملات آنها مربوط می شود یا اطلاعات مربوط به معاملات آنها که مستقیماً با معاملات آنها مرتبط است، مرتبط است. به طور مستقیم به معاملات یا اطلاعات غیر مستقیم آنها مرتبط است. rs و در صورت انتشار، بر قیمت یا تصمیم سرمایه گذاران برای معامله اوراق بهادار تأثیر دارد.

وی افزود: بنابراین با توجه به تعریف فوق و با توجه به فاصله زمانی تاریخ ذکر شده در نامه معاون اول تا تاریخ نامه، موضوع افزایش نرخ عرضه سوخت پتروشیمی و صنعتی از مصادیق اطلاعات محرمانه تلقی می شود.
به گزارش ایرنا، صبایی ادامه داد: بنابراین معاملات در دوره ای که در روزهای معاملاتی 27 و 28 اردیبهشت ماه 1402 به پایان رسیده بود، با توجه به انتشار نامه ای مبنی بر افزایش نرخ جدید خوراک و سوخت صنعتی برای دوره ای که در روزهای معاملاتی 27 و 18 اردیبهشت ماه 1392 به منظور تعیین جرایم احتمالی 4 ماده 6 قانون مجازات اسلامی منتهی شده است، بررسی شد.

مدیر بازرسی بورس در سازمان بورس اذعان داشت: این گزارش ها عمدتاً شامل 1. کدهای واقعی قابل انتساب به کارکنان موسسات دولتی مندرج در نامه، 2. کد اشخاص حقوقی دارای رابطه حاکمیتی با نهادهای دولتی مندرج در نامه، 3. کد اشخاص حقیقی دارای سمت در بند فوق و 4 شرکت می باشد. کدهایی با الگوهای رفتاری مظنون به استفاده از اطلاعات محرمانه هستند.

وی تصریح کرد: از میان کدهای چک شده، به صورت موقت و تنها تا این مرحله از چک ها، 10 کد حقیقی و 11 کد حقوقی به ارزش خالص معاملاتی 2710 میلیارد تومان در مدت بررسی مظنون به استفاده از اطلاعات بوده و از آنها توضیحاتی خواسته شده که برخی از آنها پاسخ داده شده و برخی هنوز پاسخی ارسال نکرده اند.

صبایی گفت: همچنین تحقیقات برای شناسایی افراد درجه چهار مرتبط با افراد دارای الگوهای رفتاری مشکوک ادامه دارد و در این راستا از مرجع ذی صلاح درخواست دسترسی به اطلاعات تکمیلی برای بررسی دقیق و مستندتر ارتباطات و رفتار معاملاتی افراد وجود دارد و به محض نتیجه گیری، با آنها برخورد خواهد شد.
مدیر نظارت بر بورس سازمان بورس تصریح کرد: پس از تکمیل بررسی ها و جمع بندی نهایی در صورت احراز تخلف یا جرم، پرونده به مرجع ذی صلاح ارسال می شود.


بیشتر بخوانید: رکوردداران ورود و خروج پول واقعی از بورس


وی گفت: لازم به توضیح است اسامی متخلفان احتمالی تنها پس از صدور حکم قطعی و بر اساس دستورالعمل ماده 36 قانون مجازات های دائمی منتشر می شود.

صبایی خاطرنشان کرد: این سازمان در مکاتبات قبلی فهرست اسامی دارندگان اطلاعات محرمانه را استعلام کرده است، اما تاکنون تعدادی از سازمان‌ها پاسخی نداده‌اند، بنابراین مکاتبات مکرر با این سازمان‌ها انجام شده است و اگر ظرف یک هفته پاسخ مناسبی دریافت نکنیم، به انتشار فهرست سازمان‌هایی که از ارائه اطلاعات محرمانه خودداری کرده‌اند، ادامه می‌دهیم.

هدف از اجرای اقدامات نظارتی

رییس سازمان نظارت بر بورس اوراق بهادار تاکید کرد: هدف از انجام اقدامات نظارتی مذکور ضمن انجام وظایف قانونی، حفظ سلامت و ایجاد آرامش روانی در بازار سرمایه و همچنین کمک به توسعه بازار شفاف و عادلانه است و تاکید می‌شود سازمان بورس همواره خط قرمز و محدودیتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی قائل نشود.
وی گفت: در این راستا تمامی فعالان و ذینفعان بازار سرمایه می توانند گزارش های غیرعادی در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها و گاز صنعتی را از طریق سامانه پایش سلامت بازار سرمایه به آدرس https://dideban.seo.ir ارسال کنند، لذا برای بررسی در اولویت قرار می گیرد.