اختلاف قیمت دناپلاس با مردم حساب شود


دناپلاس

اقتصاد 24– مدیر روابط عمومی شورای رقابت با تاکید بر اینکه گزارش تخلفات برخی شیرآلات بزرگ در دست بررسی است، گفت: «ایران خودرو» موظف است دناپلاس را به قیمت شورای رقابت محاسبه و مابه التفاوت قیمت را با مردم محاسبه کند.
سپر داجوی توکلی با تاکید بر اینکه تمامی محصولات و تعهدات خودروسازان مونتاژی باید قبل از تصویب 584 (27 تیرماه) با قیمت های قبلی ارائه شود، تصریح کرد: نظارت دقیق بر این موضوع و گزارش تخلفات برخی مونتاژکنندگان بزرگ در دست است. این بررسی است و مردم می توانند شکایات خود را در این زمینه به سازمان حمایت ثبت کنند.

وی ادامه داد: اگر فردی در سامانه ثبت نام کرد و ورودی دریافت کرد، در این شرایط قیمت های قبلی لحاظ می شود. تا 17 جولای، معیارها قیمت ها در 16 مه است. بنابراین برای تعهدات قبلی شرکت های خودروسازی، افزایش قیمت پذیرفته نمی شود. گاهی این سوال مطرح می شود که خودروساز از ارائه صفی که شورای رقابت رد می کند و باید با همان قیمت ها فروخته شود، خودداری می کند.

اضافه کردن هزینه های اضافی به قیمت پایه طبق قانون

مدیر روابط عمومی شورای رقابت قیمت های اعلام شده از سوی شورای رقابت را قیمت های پایه عنوان کرد و توضیح داد: بنابراین هزینه های مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شماره گذاری، هزینه بیمه و … به این قیمت ها اضافه می شود. به طور کلی طبق قانون از 13 درصد و در موارد نادر تا 16 درصد به قیمت های پایه اضافه می شود.

توکلی با اشاره به قیمت های اعلامی شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی گفت: قیمت های اعلام شده از سوی شورا نسبت به قیمت کارخانه برای محصولات مختلف از 1 تا 30 درصد کاهش یافته است، قیمت خودروهای مونتاژی جدید نسبت به قیمت روز افزایشی نداشته است. قیمت ، کارخانه شامل نمی شود.

وی با تاکید بر رقابتی بودن قیمت ها، تصریح کرد: اینکه قیمت ها با همین دستگاه در خارج از کشور محاسبه شده صحت ندارد. اکثر خودروهای مونتاژ شده در کلاس G به صورت رقابتی توسط شورای رقابت مشخص شده اند که با دستور شرکت های خودروسازی موظف به اصلاح این رویه در غیر این صورت مجاز به افزایش قیمت نخواهند بود.


بیشتر بخوانید: بازار خودرو در فاز انتظار و کاهش قیمت است


مدیر روابط عمومی شورای رقابت افزود: اگر افزایش قیمتی وجود دارد به دلیل هزینه حمل و نقل و تعرفه است. هزینه های ذکر شده در هر قسمت متفاوت است.
توکلی با تاکید بر اینکه کلاس G کمترین سطح رقابت را دارد، گفت: گروه خودروسازی دانشگاه علم و صنعت با همکاری وزارت حمل و نقل این موضوع را بررسی و اعلام کرده است.

قیمت دنا پلاس در حال بررسی است

وی با اشاره به خودروی دنا پلاس گفت: ایران خودرو قیمتی را اعلام کرد که مرکز ملی رقابت آن را اشتباه تشخیص داد و به آن اعتراض کرد، قیمت در ایران خودرو تعدیل شد و این شرکت مدارک جدیدی ارائه کرد. این اسناد توسط سازمان پشتیبانی بررسی می شود و پس از بررسی جزئیات قیمت گذاری مطابق با تغییرات ایجاد شده توسط خودروساز در سازمان حمایت، به تصویب کارگروه شورای رقابت خودرو رسیده و عوارض آن تا حد ممکن مطرح می شود. شورا و قیمت اعلام خواهد شد.

تفاوت قیمت محاسبه شده بین دانا پلاس و عمومی

مدیر مرکز روابط عمومی شورای رقابت افزود: بنابراین ایران خودرو موظف است دناپلاس را به قیمت شورای رقابت محاسبه و مابه التفاوت قیمت را با مردم محاسبه کند. این خودرو با این کد از زمان اعلام باید با مصوبه شورا فروخته شده باشد. وقتی قیمت توسط سازمان پشتیبانی بررسی شد و تفاوت در انواع خودرو تایید شد، رقم نهایی ملاک است. ملاک تعداد مصوب شورای رقابت است. اگر شخصی به هر قیمتی خودرو خریده باشد، ملاک قیمت شورای رقابت است. خودروساز از این مشکل آگاه است و مشکلی وجود ندارد.

تصمیمات شورای رقابت فردی نیست

توکلی در ادامه درباره روند بررسی قیمت خودرو در شورای رقابت توضیح داد: کارشناسان و ذینفعان به کارگروه خودرو دعوت شدند و شنیدن حرف های ذینفعان و تولیدکنندگان دلیل بر لابی گری نیست. تصمیمات شورا شورایی است نه فردی. کارگروه شورا فقط نظرات کارشناسی را ارائه می کند.
وی ادامه داد: قیمت هایی که در 26 اردیبهشت اعلام شد بر اساس اطلاعات خودروسازان بود و خودروسازان اطلاعات قدیمی خود را ارائه کردند و حضور شورای رقابت را جدی نگرفتند و با مقاومت نظارتی مواجه شدند. جزئیات بیشتری ارائه کردند و همزمان با اعلام قیمت خودرو، قیمت های جدید سایر خودروها نیز بررسی و اعلام شد.

حرکت بازار خودرو به سمت شفافیت

مدیر روابط عمومی شورای رقابت با تاکید بر اینکه کار شورا و نهادهای مرتبط باعث حرکت بازار خودرو به سمت شفافیت شده است، گفت: زمانی که قیمت های بازار با قیمت های کارخانه با نظارت دستگاه های نظارتی به روز شود، شاهد هستیم. که بسیاری از پیشنهاد دهندگان کاذب از بازار ناپدید شدند، اما مصرف کننده واقعی باقی ماند. تعداد افرادی که به دلیل تفاوت قیمت بازار و کارخانه ثبت نام کرده اند کمتر می شود، البته یک نقصی در این روند وجود دارد که برای شفاف سازی فرآیند سعی در رفع آن دارند.

توکلی در پایان تاکید کرد: یکی از حلقه های مفقوده در ایجاد تعادل در بازار و افزایش رقابت پذیری آن، واردات است. این موضوع مغفول مانده است و واردات باید طبق وعده های وزیر سابق صمت انجام شود. برای این کار شورا پیشنهاداتی دارد که ارائه خواهد کرد.